پایگاه تخصصی آسیبهای اجتماعی | سایت شخصی حمزه شریفی دوست

معرفی کتاب راهبری فرهنگی در دانشگاهها

0 249

مؤلف در مقدمه کتاب اینگونه آورده است؛
در کتاب پیشِ رو، مبحثِ مهم «برنامه¬ریزی استراتژیک در دانشگاهها»  با رویکرد فرهنگی مورد بحث قرار گرفته است.
فصل اول پاسخ به این سوال است که «فعالان فرهنگی در دانشگاه¬ها نسبت به اساتید و دانشجویان چه وظایفی دارند؟» این فصل اگرچه پنج خط¬مشی مشهور در دفاتر نهاد را توضیح داده، اما برای همۀ فعالان فرهنگی در دانشگاه قابل مطالعه است.
فصل دوم به صورت گذرا شئون راهبری فرهنگی در دانشگاهها را به شکلِ نظری به بحث گذاشته است.
در فصل سوم، فرایند برنامه¬ریزی راهبردی (استراتژیک) به شکل کمّی (با عدد و رقم) و در شش مرحله تبیین شده است. در این فصل، مراحل برنامه¬ریزی راهبردی در قالب جداولی که محیط داخلی و محیط بیرونی یک سازمان فرهنگی را توضیح داده¬اند، نشان داده شده¬اند. توجه داشته¬ایم که پارادایم پوزیتویستی ـ که رفتار انسانها را متأثر از الگوی ثابت می¬داند و ماهیت سازمان را بسیار قاعده¬مند و منظم فرض می¬کند ـ برای خلق استراتژی ناکارآمد است، اما اطمینان داریم که «خودشناسی سازمانی» که در نتیجۀ فهرستِ نمودن قوت و ضعف¬ها و فرصت و تهدیدها و تبدیل آنها به اعداد و ارقام بدست می¬آید، غیر از آنکه به وحدتِ نگرش کارکنان کمک می¬کند، باعث می¬شود نیروهای انسانی در سازمان همت خود را در اجرای سند راهبردیِ سازمان بکار گیرند و نتیجۀ اجرایِ یک برنامۀ راهبردی را که خود تدوین کرده¬اند با چشمان خویش مشاهده کنند.
لازم است از دوستِ خوبم جناب آقای دکتر رشنوادی (عضو علمی گروه مدیریت دانشگاه خوارزمی) که در ارزیابی فصل سوم، نقطه نظرات خود را مشفقانه با نویسنده در میان گذاشته و به استانداردسازیِ مدلِ  مذکور کمک کردند تشکر کنم.
حمزه شریفی دوست
کتاب مذکور توسط معاونت منابع انسانی نهاد رهبری در دانشگاهها به چاپ رسیده است.

نظر شما درباره این مطلب چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.